کاشت مو را می‌توانیم یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین اقدامات زیبایی معرفی کنیم که امروزه آقایان و حتی خانم‌ها برای آن کاندید می‌شوند. این کار می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی روی زیبایی چهره داشته باشد، اما یکی از مهمترین نکاتی که تمامی افراد باید در نظر داشته باشد، این است که اقدامات لازم را پس از کاشت مو در نظر بگیرند تا بتوانند بهترین نتیجه را دریافت کنند.

ممکن است این سوال برای بسیاری از افراد ایجاد شود که چه چیزهایی بعد از کاشت مو ضرر دارد؟ در این مقاله از بای مدیک در مورد مراقبت‌ های بعد از کاشت مو صحبت کرده و مهم‌ترین موارد ممنوعه را به شما معرفی می‌کنیم.

1-قرار گرفتن در معرض سرمای شدید

یکی از مهمترین موضوعاتی که باید بدانید این است که سرما برای کاشت مو ضرر دارد؛ به این منظور از قرار گرفتن در محیط‌های بیش از حد سرد که سبب ناراحتی و درد در محل برش می‌شود خودداری کنید. بسیاری از افراد به منظور کاهش درد و سوزش پس از کاشت مو اقدام به قرار دادن یخ روی سر خود می‌کنند؛ بهتر است بدانید این کار باعث انقباض عروق خونی شده و جریان یافتن خون در پوست سر را کاهش می‌دهد.

همین موضوع می‌تواند مشکلاتی مانند عفونت و خونریزی را ایجاد کرده و حتی گاهی مواقع باعث می‌شود تا عمل کاشت مو شما موفقیت آمیز نباشد. در صورتی که پزشک شما توصیه کرده است از یخ برای محل مورد نظر استفاده کنید، نیاز است تا آن را در یک حوله پیچیده و برای مدت کمی آن را روی پوست سر قرار دهید.

2-مصرف کافئین 

شاید تاکنون به این نکته توجه نکرده باشید اما مصرف قهوه برای کاشت مو ضرر دارد. این ماده دارای حجم زیادی کافئین است که سبب افزایش فشار خون شده در نتیجه مصرف آن قبل از انجام عمل جراحی کاشت مو ممکن است سبب عدم قطع خونریزی شود. به همین دلیل بسیاری از پزشکان به افرادی که برای این کار اقدام می‌کنند توصیه می‌کنند تا چند روز قبل و بعد از کاشت مو از مصرف مواد حاوی کافئین از جمله قهوه پرهیز کنند.

علاوه بر این، بهتر است بدانید کافئین موجود در قهوه به دلیل داشتن مواد محرک می‌تواند سبب به خطر افتادن سلامت فولیکول‌های پیوند زده شده شود و به همین دلیل تا هنگام تثبیت گراف‌ها نیاز است تا از مصرف قهوه یا دیگر مواد حاوی کافئین خودداری نمایید. از دیگر دلایل ممنوعیت مصرف قهوه و کافئین می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کند شدن روند بهبود زخم‌ها
  • طولانی‌تر شدن زمان نقاهت
  • افزایش احتمال خونریزی

3-استعمال دخانیات رایج مانند قلیان

اگر بخواهیم بیشتر توضیح دهیم که چه چیزهایی بعد از کاشت مو ضرر دارد، می‌توانیم به استعمال دخانیات از جمله قلیان به نیز اشاره کنیم. مصرف قلیان سبب اختلال در بهبودی شده و می‌تواند عوارضی مانند عفونت را به همراه بیاورد. علاوه بر این، در صورت کشیدن مداوم سبب می‌شود تا کاشت مو با شکست روبرو شده و نتیجه نهایی پیوند را به خطر می‌اندازد.

بسیاری از پزشکان به زیباجویان توصیه می‌کنند از زمان قرار گرفتن روی تخت کاشت مو تا حداقل دو هفته بعد از آن از مصرف قلیان خودداری کرده تا بتوانند نتایج دلخواه را کسب کنند. در کنار قلیان، کشیدن سیگار برای کاشت مو ضرر دارد و این ماده نیز به دلیل داشتن مواد خطرناک و نیکوتین می‌تواند بدترین تاثیرات‌ها را روی رشد و روند طبیعی موهای شما داشته باشد.

8 عامل مضر پس از کاشت مو

4-عدم داشتن یک رژیم غذایی کامل و پربار

قبل و بعد از اقدام برای کاشت مو موضوعی که باید در نظر داشته باشید این است که جهت تقویت موهای کاشته شده نیاز به پروتئین و دیگر مواد مغذی و ضروری دارید و عدم اهمیت به این موضوع می‌تواند سبب ایجاد مشکلات مختلف برای شما شود. به همین دلیل روزه برای کاشت مو ضرر دارد، زیرا این کار باعث می‌شود تا بدن شما کم آب شده و مواد ضروری به آن نرسد. در نتیجه این کار سبب ریزش و نازک شدن موها شده و سبب می‌شود تا شما نتیجه دلخواه را از کاشت مو دریافت نکنید.

فولیکول‌های مو برای رشد و حفظ سلامت خود همواره نیاز به مواد معدنی و انواع پروتئین‌ها دارند. زمانی که شما روزه می‌گیرید این کار باعث می‌شود تا در طول روز بیش از ۱۰ ساعت مواد مغذی ضروری به بدن شما نرسیده و این کار در طولانی مدت تاثیرات منفی روی فولیکول موها اعمال می‌کند. به همین دلیل بسیاری از پزشکان به مراجعه کنندگان خود توصیه می‌کنند که در ماه رمضان از کاشت مو خودداری کنند. علاوه بر این، به طور کلی بهتر است در زمان کاشت مو و پس از آن مراقب رژیم غذایی خود باشید و بهترین و ضروری‌ترین مواد را در این دوره مصرف کنید.

5-رنگ کردن موها

یکی از مهمترین نکاتی که در مورد مراقبت‌ های بعد از کاشت مو باید در نظر داشته باشید عدم رنگ کردن موها است. این کار می‌تواند سبب ریزش شدید موهای تازه کاشته شده شود و باعث تحریک و عفونت محل کاشت می‌شود. بسیاری از پزشکان به افرادی که به تازگی اقدام به کاشت مو کرده‌اند توصیه می‌کنند تا حداقل دو ماه پس از این کار از رنگ کردن موها خودداری نمایند.

پس از این مدت نیز بهتر است از رنگ‌های قوی و شیمیایی خودداری کرده و به جای آن از رنگ‌های موقتی یا رنگ‌های گیاهی که آسیب کمتری دارند استفاده نمایید. در نظر داشته باشید پس از کاشت، محل مورد نظر بسیار آسیب پذیر بوده و علاوه بر اینکه می‌تواند سبب تحریک و از بین رفتن فولکول‌های مو شود می‌تواند مشکلات دیگری مانند عفونت‌های خطرناک در پوست سر را برای شما به ارمغان بیاورد.

6-قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید

از دیگر مراقبت‌های بعد از کاشت مو می‌توانیم به عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید اشاره کنیم. این کار می‌تواند سبب بهبود نتایج شده و خطر آفتاب سوختگی را کاهش دهد. علاوه بر این، در این زمان احتمال التهاب و عفونت پوست سر شما وجود دارد که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، می‌توانید آن را تشدید کنید. در زمان رفتن بیرون از خانه بهتر است از کلاه‌های نخی و سبکی که دارای لبه‌های پهن هستند استفاده کنید.

توجه داشته باشید این کلاه باید تمامی قسمت‌های سر شما را به خوبی بپوشاند. توصیه ما به شما این است که تا چند روز پس از کاشت مو از رفتن بیرون از خانه و قرار گرفتن در معرض نور خورشید که حاوی اشعه ماورا بنفش نیز هست خودداری کنید تا گراف‌های تازه کاشته شده آسیب نبینند. پس اگر بخواهیم پاسخ دهیم که چه چیزهایی بعد از کاشت مو ضرر دارد می‌توانیم به نور زیاد خورشید نیز اشاره کنیم.

7-استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی برای موها

موهایی که به تازگی کاشته شدند ظریف و حساس بوده و نیاز است تا شما حداقل دو هفته پس از کاشت تمامی دستورالعمل‌های پزشک را جدی بگیرید. در این زمان از استفاده محصولات مراقبتی از جمله ژل‌ها و کرم‌های حالت دهنده خودداری کنید. علاوه بر این مراقب باشید که از وسایلی مانند اتو مو و سشوار نیز استفاده نکنید که این کار ممکن است سبب آسیب به موها شود.

به طور کلی بهتر است تا چند وقت و تا زمانی که پزشک برای شما مشخص کرده است از دست زدن به موها و استفاده از انواع مواد شیمیایی یا حتی گیاهی پرهیز کرده تا بتوانید نتیجه دلخواه را از عمل کاشت موی خود دریافت کنید. بسیاری از کرم‌ها و ژل‌های حاوی مواد نگهدارنده شیمیایی هستند که روی فولیکول مو تاثیر گذاشته و می‌توانند باعث ریزش شدید آنها شوند.

8-مصرف داروهای مختلف

در صورتی که قبل از اقدام برای کاشت مو داروهای مختلف از جمله داروهای استروئیدی یا رقیق کننده خون مصرف می‌کنید نیاز است تا این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. در این زمان ممکن است نیاز باشد تا زیر نظر پزشک برای مدت کمی مصرف این داروها را قطع کنید. اما پس از انجام کاشت مو نیز نیاز است تا از مصرف برخی داروها خودداری کرده و فقط داروهایی که پزشک برای شما تجویز کرده است را استفاده نمایید.

در صورتی که به صورت خودسرانه داروهای مختلف مصرف کنید یا بدون مشورت پزشک خود اقدام به مصرف داروهای قبلی کنید، این کار خطرات مختلفی از جمله خونریزی یا آسیب به فولیکول مو را برای شما به همراه دارد. به همین دلیل در پاسخ به این سوال که چه چیزهایی بعد از کاشت مو ضرر دارد، می‌توانیم به مصرف برخی از داروهای شیمیایی یا حتی گیاهی اشاره کنیم که خوردن آنها مخصوصا به صورت خودسرانه توصیه نمی‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله برای شما در مورد مراقبت‌ های بعد از کاشت مو صحبت کردیم و مهم‌ترین مواردی که استفاده آنها بعد از کاشت مو ضرر دارد را برای شما توضیح دادیم. توجه داشته باشید، کاشت مو نیز همانند بسیاری از اقدامات زیبایی یک عمل حساس به حساب می‌آید و برای اینکه شما نتیجه دلخواه را به دست بیاورید نیاز است تا همه توصیه‌هایی که پزشک به شما می‌کند را جدی بگیرید.

علاوه بر این، جهت افزایش روند بهبودی و کاهش تورم یا به وجود آمدن یکسری مشکلات جسمی نیاز است تا از یک رژیم غذایی سالم پیروی کرده و همواره بدن خود را هیدراته نگهدارید. توجه کنید انجام یکسری کارهای ساده می‌تواند به شما در حفظ سلامت موها و جلوگیری از ریزش یا نازک شدن بیش از اندازه آنها کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *