تخت‌های بیمارستانی از جمله تجهیزات کلیدی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هستند که برای استراحت و بهبودی بیماران به کار می‌روند. انتخاب تخت بیمارستانی مناسب با ابعاد صحیح، نقشی حیاتی در آسایش بیمار و سهولت کار کادر درمان ایفا می‌کند.

یک تخت بیمارستانی یا مراقبتی می تواند تأثیر مثبتی بر همه انواع بیماران داشته باشد. مخصوصاً در مورد کسانی که بیشتر روز خود را در رختخواب می گذرانند، در داخل و خارج شدن از آن مشکل دارند یا شرایطی دارند که بر میزان راحتی آنها تأثیر می گذارد. برای کسانی که به فکر نصب یک تخت در خانه خود هستند، اندازه تخت یک فاکتور ضروری است که باید در نظر گرفته شود.

ابعاد استاندارد تخت‌های بیمارستانی

  • طول: 190 تا 220 سانتی‌متر
  • عرض: 90 تا 110 سانتی‌متر
  • ارتفاع: 40 تا 80 سانتی‌متر

معیارهای تعیین کننده ابعاد تخت‌های بیمارستانی

  • قد و جثه بیمار: تخت باید به گونه‌ای باشد که بیمار به راحتی روی آن دراز بکشد و پاهایش به زمین برسد.
  • نوع بیماری: برای بیمارانی با شرایط خاص مانند جراحی‌های بزرگ یا بیماری‌های تنفسی، تخت‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر و امکانات بیشتر مورد نیاز است.
  • فضای موجود در بیمارستان: ابعاد تخت باید متناسب با فضای موجود در بخش یا اتاق بیمار باشد.

انواع تخت‌های بیمارستانی بر اساس ابعاد

  • تخت‌های استاندارد: این تخت‌ها برای اکثر بیماران مناسب هستند و دارای ابعاد ذکر شده در بالا می‌باشند.
  • تخت‌های بلند: این تخت‌ها برای بیماران قد بلند یا بیمارانی که نیاز به فضای بیشتری دارند، مناسب هستند.
  • تخت‌های کوتاه: این تخت‌ها برای بیماران کوتاه قد یا بیمارانی که فضای محدودی دارند، مناسب هستند.
  • تخت‌هایariatric: این تخت‌ها برای بیماران با وزن بالا و چاقی مفرط طراحی شده‌اند و دارای ابعاد و ظرفیت تحمل وزن بیشتر هستند.

✅ نکاتی در انتخاب تخت بیمارستانی با ابعاد مناسب:

  • به قد و جثه بیمار توجه کنید.
  • نوع بیماری و نیازهای بیمار را در نظر بگیرید.
  • فضای موجود در بیمارستان را اندازه گیری کنید.
  • به امکانات و قابلیت‌های تخت توجه کنید.
  • از گارانتی و خدمات پس از فروش تخت اطمینان حاصل کنید.

با توجه به این نکات می‌توانید تخت بیمارستانی با ابعاد مناسب را برای بیمار خود انتخاب کنید.

 >> علاوه بر موارد ذکر شده، به نکات زیر نیز توجه کنید>>

  • جنس تخت: جنس تخت باید از مواد مرغوب و قابل شستشو باشد.
  • قابلیت تنظیم: تخت باید قابلیت تنظیم ارتفاع، زاویه پشتی و پاها را داشته باشد.
  • تجهیزات جانبی: برخی از تخت‌های بیمارستانی مجهز به تجهیزات جانبی مانند لگن، رکاب و پایه سرم هستند.

انتخاب تخت بیمارستانی مناسب با ابعاد صحیح، آسایش و سلامتی بیمار را در طول بستری در بیمارستان تضمین می‌کند.

اندازه متفاوت تخت بیمارستان و چرایی اهمیت آنها

تخت بیمارستانی با تخت قابل تنظیم کمی متفاوت است، زیرا بیمار یا ارائه دهنده مراقبت می تواند ارتفاع کلی تخت های بیمارستان را بالا یا پایین بیاورد، نه فقط موقعیت تشک را. این باعث می‌شود که بیمار به داخل و خارج از تخت راحت‌تر شود و به این معنی است که تخت‌های بیمارستانی در اندازه‌های اولیه هستند. اندازه یک تخت بیمارستانی استاندارد 36 اینچ عرض و 80 اینچ طول دارد که از روی تخت تا تخته پا اندازه گیری می شود.

با این حال، برخی از بیماران – به دلیل اندازه بدن یا وضعیت سلامتی خود – ممکن است به چیزی بزرگتر نیاز داشته باشند. تختی که خیلی کوچک است که به بیماران اجازه نمی دهد از حالت خوابیده به خوابیده به سمت دراز بکشند، دشواری حرکت بیماران را افزایش می دهد. اندازه نامناسب می تواند خطر آسیب های فشاری به بیماران را افزایش دهد، راحتی آنها را کاهش دهد و احتمال آسیب اسکلتی عضلانی را در مراقبین افزایش دهد. برای این شرایط، بیماران همچنین می‌توانند قاب‌هایی را در عرض 39 اینچ بیابند.

در کنار چارچوب تخت با اندازه مناسب، تشک مناسب می تواند کمک بیشتری به بیمار در استفاده از تخت بیمارستانی کند.

اندازه تشک های بیمارستانی

بیماران نیاز به یک تشک توزیع مجدد فشار دارند که به گونه ای باشد که روی تخت قابل تنظیم قرار گیرد. تشک تخت بیمارستانی دارای ضخامت استاندارد 6 اینچ است. گزینه هایی که بالشتک بیشتری دارند و ظاهر و احساس یک تشک معمولی خانگی دارند می توانند تا 7 اینچ افزایش پیدا کنند.

این چیزی فراتر از فضا است: یک تشک معمولی به هیچ وجه برای تحمل الزامات سخت مرتبط با شرایط پزشکی بیمار مناسب نیست. تشک های معمولی روی یک تخت قابل تنظیم خم نمی شوند، زیرا دارای ویژگی هایی هستند که موقعیت بیماران را تغییر می دهد، راحتی بیشتری برای آنها فراهم می کند، اطمینان حاصل می کند که می توانند بخورند و بنوشند و از تجهیزات پزشکی پشتیبانی می کنند.

چگونه اندازه تخت مورد نیاز خود را انتخاب می کنید؟

انتخاب اندازه تخت مناسب با در نظر گرفتن بیمار شروع می شود. ابتدا باید بهترین بعد را با توجه به شاخص توده بدنی یا BMI بیمار انتخاب کرد. بیمار با BMI 45 یا کمتر به تشکی با عرض استاندارد 36 اینچ نیاز دارد تا در تخت جا شود و راحت باشد. با این شاخص توده بدنی، روی تختی با عرض 39 اینچ احساس بهتری خواهند داشت.

عوامل دیگر شامل شرایطی است که بستر را ضروری می کند. آیا بیمار، آسیب یا مشکلات حرکتی دارد که در آن به تخت بیمارستانی پهن یا بلندتر از اندازه استاندارد نیاز دارد؟ آیا مستعد زخم بستر هستند؟ این مشکلات می توانند بهبودی را طولانی تر و دشوارتر کنند، اما یک تخت بیمارستانی با اندازه مناسب می تواند شرایط را تطبیق دهد و از شرایط پیچیده جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *